Förslag på position vid avspark. Har föreslagit detta förr (inför en ond match som vi alla ska glömma...). Något att ta upp igen kanske? Skriver det här iallafall:
Tankar om optimala utgångspositioner vid avspark, för att snabbt nå de positioner vi vill ha:
När vi har avspark:
Alltså de offensiva spelarna 7, 11, 10/14, 8 och 9 ställer sig vid mittlinjen, DM nedanför mittcirkeln och backlinjen ungefär enligt det mönstret. På detta sett kan vi snabbt få upp de 5 offensiva spelarna i plan, efter lite passningar mellan de 5 defensiva ska vi ha bra positioner för ett organiserat anfall. Synpunkter välkomna!
Då motståndarna har avspark föreslår jag en snarlik uppställning:
Alltså de 5 offensiva spelarna på rad uppe vid mittlinjen, så att de snabbt kan springa upp och pressa motståndarnas backar och mittfältare. De 5 defensiva får i uppgift att markera de anfallare och mittfältare som kommer in på vår planhalva. Möjligen att ytterbackarna kan ta ytterligare ett litet steg upp då motståndarna har avspark, så att de snabbt kan markera motståndarnas yttermittfältare.
Den största skillnaden mot hur vi brukar göra är utgångspositionen för vår OM, som jag alltså tycker ska stå ända uppe vid mittlinjen. Extra viktigt då vi har avspark. Ofta har vi vid avspark inlett med en passning till vår OM, vilket har lett till att min snubbe hamnat ovanför honom i planen och vi därigenom fått fel positioner.
Vad tycker ni? Kom gärna med andra förslag! Detta går fort och lätt att göra i paint...