Freekicklaget
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Freekicklaget

Forum för det som skall bli vårt nya lag på footballidentity.com

HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

Positioner vid avspark/inspark/inkast

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Bollen
Admin

Antal inlägg : 1197

Positioner vid avspark/inspark/inkast Empty
InläggRubrik: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitimeons dec 30, 2009 4:52 pm

Inga riktiga frisparksvarianter kanske, men jag skapar en tråd här där vi kan diskutera sådant också!
Till överst på sidan Gå ner
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitimeons dec 30, 2009 4:54 pm

Förslag på position vid avspark. Har föreslagit detta förr (inför en ond match som vi alla ska glömma...). Något att ta upp igen kanske? Skriver det här iallafall:

Tankar om optimala utgångspositioner vid avspark, för att snabbt nå de positioner vi vill ha:

När vi har avspark:
Positioner vid avspark/inspark/inkast Avspark

Alltså de offensiva spelarna 7, 11, 10/14, 8 och 9 ställer sig vid mittlinjen, DM nedanför mittcirkeln och backlinjen ungefär enligt det mönstret. På detta sett kan vi snabbt få upp de 5 offensiva spelarna i plan, efter lite passningar mellan de 5 defensiva ska vi ha bra positioner för ett organiserat anfall. Synpunkter välkomna!

Då motståndarna har avspark föreslår jag en snarlik uppställning:
Positioner vid avspark/inspark/inkast Avspark2

Alltså de 5 offensiva spelarna på rad uppe vid mittlinjen, så att de snabbt kan springa upp och pressa motståndarnas backar och mittfältare. De 5 defensiva får i uppgift att markera de anfallare och mittfältare som kommer in på vår planhalva. Möjligen att ytterbackarna kan ta ytterligare ett litet steg upp då motståndarna har avspark, så att de snabbt kan markera motståndarnas yttermittfältare.

Den största skillnaden mot hur vi brukar göra är utgångspositionen för vår OM, som jag alltså tycker ska stå ända uppe vid mittlinjen. Extra viktigt då vi har avspark. Ofta har vi vid avspark inlett med en passning till vår OM, vilket har lett till att min snubbe hamnat ovanför honom i planen och vi därigenom fått fel positioner.

Vad tycker ni? Kom gärna med andra förslag! Detta går fort och lätt att göra i paint...
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitimeons dec 30, 2009 5:01 pm

Här förslag på positioner vid inspark. Även detta från en gammal tråd. Är detta ändå en OK idé?

Här kommer ett lite fräckt förslag på hur vi kan ställa upp då motståndarna har inspark, eller frispark långt nere på deras planhalva. Det gäller dock att alla är online (speciellt försvararna...) och att alla är med på noterna.

Positioner vid avspark/inspark/inkast Motinspark

*Anfallarnas positioner är ganska fria, vad de känner för liksom.
*OM ställer sig strax framför deras centralmittfält för att förhindra korta, enkla passningar till dem. OM ska även i första hand söka position för att ta emot passning från våra spelare, ska alltså helst inte springa efter bollen.
*Yttermittfältarna ställer sig hyfsat högt och ganska långt in i banan för att täcka så mycket yta som möjligt, i grund och botten ta position mellan motståndarnas yttermittfältare och centralmittfältare. Tillsammans med DM ska de täcka upp i princip hela mittfältet. Inte stå för nära våra ytterbackar dock!
*Ytterbackarna täcker upp kanterna. Punktmarkering av yttermittfältarna kan vara aktuell, det får ni själva avgöra.
*Mittbackarna står ungefär vid mittcirkeln. Markerar anfallarna, iallafall något så när. Vore ju väldigt bra för oss om insparken kom ditåt...
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitimeons dec 30, 2009 5:05 pm

Idé på hur vi ställer upp då vi har inspark eller frispark långt ned på egen planhalva:

Positioner vid avspark/inspark/inkast Utspark

*Hela backlinjen flyttar upp ganska högt, mycket viktigt! Om Klas dubblerar med målvakten får han prioritera positionen för ytterbacken framför passen från målvakten...
*Woxna tar position ungefär vid mittlinjen, liksom yttermittfältarna. DM ställer sig strax nedanför. Dessa ska normalt vara de som tar emot utsparken. Micke avgör vem. Backarna är ett kort, enkelt alternativ också.
*OM (i detta fall 10) och Erland tar position högt upp. De ska helst inte ta emot insparken, de ska istället ta position inför nästa passning, de som utför anfallet.

OK tankar? Denna modell gjordes innan jag hade koll på att det inte kunde bli offside vid insparkar, så kanske att yttermittfältarna och Woxna kan stå ett litet steg högre upp ändå...
linkan
Admin
linkan

Antal inlägg : 1538

InläggRubrik: Sv: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitimeons jan 06, 2010 4:56 pm

Jag tycker ideerna ser bra ut. Lite orolig för att vi är lite kompakta i vissa lägen, framförallt i vår avsparken. Missar micke denna så kan det snabbt bli väldigt farlig kontring eller brytning. Jag tycker 9 ska en bra bit längre fram. Jag tycker det är bra att 8 är mer på mittfällt än vanligt men jag skulle vilja se att 10 då tar en offensivare roll. Även 11 och 7 skulle kunna få komma över på deras planhalva.

Deras inspark funkar ju inte men det vet vi ju.

Avspark tycker jag funkar
http://www.lillasyster.se
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Positioner vid avspark/inspark/inkast   Positioner vid avspark/inspark/inkast I_icon_minitime

Positioner vid avspark/inspark/inkast
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Freekicklaget :: Frisparkar varianter-
Hoppa till: