Freekicklaget
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Freekicklaget

Forum för det som skall bli vårt nya lag på footballidentity.com

HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

Defensiva fasta situationer.

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Bollen
Admin

Antal inlägg : 1197

Defensiva fasta situationer. Empty
InläggRubrik: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimeons dec 30, 2009 4:47 pm

Har skrivit detta förr i en annan tråd, men jag samlar upp det här så att det är lätt att hitta. Smile

Förslag på ungefärlig placering vid defensiv frispark på egen planhalva, framför vårat straffområde:

Försvar A
Defensiva fasta situationer. Planhalvadefensivfrispa

Här indirekt frispark..

Vi kör zonförsvar i eget straffomårde, så att hela straffområdet är täckt. VB har ansvar för vänstra delen av straffområdet, mittbackarna mittdelen och högerbacken högerdelen osv. DM ställer sig strax framför backarna. Alla backarna ställer sig i linje vid straffområdeslinjen, på så vis lär vi ställa många av motståndarna offside.

Anfallarna ställer sig uppe vid mittlinjen redo för kontring.

VM, OM och HM punktmarkerar motståndarnas spelare som inte placerat sig i straffområdet. VM tar den som är längst till vänster (från vår synvinkel), CM den centrala och HM den längst till höger. Viss flexibilitet måste förstås finnas...

Vid direkta frisparkar finns ju en mur. De brukar bestå av mittfältare och anfallare. De som inte står i muren ska ändå följa den här modellen, tycker jag.

Bra idé, eller dålig? Rätt antal spelare i staffområdet/mittfältet/anfallet, eller ska vi disponera om? Viktigt att alla läser det här, speciellt backar! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimetis jan 05, 2010 8:58 pm

I förra matchenmot Hasslarp hade vi en frispark mot oss. Vissa av oss ställde oss enligt uppställningen, vissa gjorde det inte. Det är ju sådär... Smile

I kommande matcher föreslår jag att någon ger order om försvarsuppställning. Jag föreslår att vi kallar ovanståednde för Försvar A. Den som är markeringsansvarig i matchen har då i uppgift att skriva ordern Försvar A då vi ska ställa upp enligt den uppställningen. Då ska alla spelare veta vad som gäller, alla ska ställa upp på detta viset då! Smile
Ordern kommer under tiden motståndarna ställer upp (alltså fas 1 av de 2 faserna som finns innan en fast situation).

Hoppas någon fattar iallafall! Wink
linkan
Admin
linkan

Antal inlägg : 1538

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimetis jan 05, 2010 9:47 pm

Var inte ett problem att många hamnade i muren då? Jag vet att jag vid iaf ett tillfälle täckte upp ytterna på leftys sida eftersom han var fast i muren.
http://www.lillasyster.se
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimetis jan 05, 2010 10:23 pm

linkan skrev:
Var inte ett problem att många hamnade i muren då? Jag vet att jag vid iaf ett tillfälle täckte upp ytterna på leftys sida eftersom han var fast i muren.

Båda mittbackarna hamnade iallafall för långt ned och upphävde offsiden, så några missade allt! Smile
linkan
Admin
linkan

Antal inlägg : 1538

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimeons jan 06, 2010 2:55 am

Jo jag menade inte att ursäkta något menar bara att det blir svårt med frisparkar då vi inte kan styra vem som står i muren. Planen kan bli vansklig om det helt plötsligt blir så att några nyckelspelare hamnar i muren
http://www.lillasyster.se
woxna

Antal inlägg : 546

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimeons jan 06, 2010 12:38 pm

jag har hamnat i muren varje gång!!!!
Bollen
Admin

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimeons jan 06, 2010 12:50 pm

Ja, det är förstås sant... Rolling Eyes

Det viktiga är väl att de 4 backarna plus DM är med i defensiven. Mittfältarna/anfallarna får väl ta det mer som det kommer, tror inte att de hamnar i muren...

Egentligen vore det lite fint om Woxna deltog i defensiven de gånger han inte står i muren också. På defensiva hörnor och sådär. Fast det blir ju lång vär upp till anfallet då förstås...

Vad tror ni?
holgrrr

Antal inlägg : 405

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitimeons jan 06, 2010 4:19 pm

Finns det något sätt att påverka vilka som står i muren överhuvudtaget? Känns som både jag och woxna hamnar där konstant vilket innebär att woxna inte kan plocka ner bollar i defensiven och att jag inte kan ligga på kontring ifall vi tar bollen...
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Defensiva fasta situationer.   Defensiva fasta situationer. I_icon_minitime

Defensiva fasta situationer.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Freekicklaget :: Frisparkar varianter-
Hoppa till: