Freekicklaget
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Freekicklaget

Forum för det som skall bli vårt nya lag på footballidentity.com
 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
LALU1
Admin



Antal inlägg : 741
Join date : 09-09-27

Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitimelör sep 18, 2010 12:27 am

Allt nedanstående är snott från Ace Fockers backsystem och skapat av Bollen.

Jag föreslår helt enkelt att vi samlar upp backlinjen vid dessa linjer. På så vis vet vi exakt var vi ska ställa våra spelare. Jag föreslår att vi kallar linjerna de namn jag skrivit i bilden, dvs L1 (linje 1) för den lägsta, L2 för den precs vid straffområdeslinjen, L3 för nästa, L4 för nästa och L5 för den som är precis innan mittlinjen. Mittlinjen kallas för ML.

Begripligt?

Jag föreslår att vi som grund placerar oss mitt på linjerna, som de rosa cirklarna på bilden illustrerar.
När vi anfaller tycker jag backlinjen ska stå på L5 som ideal/grund. Därifrån har vi chansen att ställa motståndarna offside sen om de vinner bollen.

Jag vill att alla försöker sätta sig in i detta, och lär sig vad de olika linjerna heter. Det låter kanske über-uppstyrt, men jag tror att om vi ska etablera oss i Division 1 sen så behövs sådan här organisation i defensiven. Andra lag gör ju redan så, som sagt.

Detta kan vi använda till mycket. Som grund är det fantastiskt om vi kan få en helt rak backlinje på given order. Då finns det inga svagheter för motståndarna att utnyttja. Så vi offside-situationer kan jag till exempel skriva L4 (= alla backar ställer sig på L4) istället för tidigare Ställ o.

Vid finjustering kan vi skriva t ex L4+ (= strax framför L4) elle L4- (=starx bakom L4).

Jag är rätt övertygad om att detta kan utveckla vårt försvarsspel rejält om alla sätter sig in i det. Ett väldigt enkelt system, i grund och botten.
Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Exempelbildl14


Senast ändrad av LALU1 den lör sep 18, 2010 12:33 am, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan Gå ner
LALU1
Admin



Antal inlägg : 741
Join date : 09-09-27

Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sv: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitimelör sep 18, 2010 12:28 am

Som ovan skapat av Bollen

Jag känner att det är på tiden att vi reformerar vårt försvarsspel en smula. Vårt linjeförsvar har gett oss många bra resultat, motståndarna blir ofta paralyserade av att vi ställer motståndarna offside hela tiden så de vet inte riktigt vad de ska göra, de bara passar runt på mittfältet utan att komma någonstans. I grund och botten är det ett mycket bra försvarssystem.

Men vi nog har alla märkt att försvarsystemet även har en stor svaghet: Det lämnar ganska stora ytor för motståndarna att passa runt då våra backar ofta inte markerar motståndarnas anfallare och yttrar utan står och "vaktar linjen" istället. Även om de inte kommer någon vart så lätt mot vår solida linje så kan de alltså ganska lätt passa några gånger tills läget uppenbarar sig. Inte minst motståndarnas yttrar brukar ha mycket yta om de väljer att ta ett steg bakåt.
Detta har varit jobbigt för oss många gånger då vi mött passningsskickliga lag som Lions, Gazellerna - och FS Bois.


Det är detta jag vill komma åt med en ny order: "M".

M är förkortning för "Markera" och betyder att våra backar ska markera motståndarnas anfallare. Varje back tar då och markerar "sin anfallare/ytter", och man ställer sig alltid strax bakom anfallaren då man markerar honom för att ha marginal hemåt ifall en djupledsboll skulle slås.

Exempelbild hur backarna ska försvara vid ordern "M" (våra försvarsspelare är rosa, motståndarna blåa, vår målis brun):



Hur mycket marginal hemåt man ska ha beror på hur snabb ens egen spelare är i förhållande till motståndaren, och det får ni avgöra lite individuellt. Är ni snabbare än den anfallare ni markerar räcker det att ni ställer er precis bakom anfallaren, men är ni långsammare ska ni nog ha ganska god marginal bakåt generellt.


Detta är väl begripligt?
Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Mexempel1
Till överst på sidan Gå ner
woxna




Antal inlägg : 546
Join date : 09-09-28

Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sv: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitimelör sep 18, 2010 1:20 am

jag är på men eftersom vi har en rätt ny karaktär med oss i mittförsvaret,så tycker jag det räcker med linje just nu...tror även det är bra att bli van med det först,men självklart så kan vi yttrar följa med vår gubbe en bit!!!

han måste få träna upp kondis + snabbhet,innan vi andra kan släppa mitten

men det viktigaste är att nån sköter linjesnacket,då det är riktigt effektivt:)
Till överst på sidan Gå ner
Snice




Antal inlägg : 70
Join date : 10-09-13
Age : 36
Ort : Stockholm

Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sv: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitimelör sep 18, 2010 12:46 pm

Jag gillar systemet skarpt! Mycket smart kommunikation.

Men som woxna säger, är det nog risk för att jag (Berne) pajar lite grann närmsta veckorna. :/ Har fortf. 24 poäng upp till 60 i stamina, sen är det ytterligare 30+30 upp till 60/60 acc/snabb. :p
Till överst på sidan Gå ner
LALU1
Admin



Antal inlägg : 741
Join date : 09-09-27

Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sv: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitimelör sep 18, 2010 1:44 pm

Det var inte meningen att vi ska införa det direkt. Ville bara att det skulle finnas tillgängligt så att vi allt eftersom vi blir mer samspelta kan börja använda det.

Vi kommer inte kunna använda det förens vi ofta har fullt lag, vilket inte kommer bli i helgen då Benny är i Kenya.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. Empty
InläggRubrik: Sv: Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.   Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace. I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Sammanfattning av försvarssystem taget från Ace.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Freekicklaget :: Ace fockers 2-
Hoppa till: